Продавець "FORTUNA-AVTO" розвиває свій бізнес на Prom.ua 8 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Кошик
998 відгуків
Інтернет-магазин "FORTUNA-AVTO"
Наявність документів
Знак Наявність документів означає, що компанія завантажила свідоцтво про державну реєстрацію для підтвердження свого юридичного статусу компанії або фізичної особи-підприємця.
+380 (98) 795-61-43
+380 (95) 495-69-38
Кошик

Фари Вазів: еволюція світла.

Зберегти в Альбом

 

У будь-якого автомобіля фара є дуже важливим елементом дизайну і безпеки. Адже "вираз обличчя" багато в чому залежить саме від форми і розмірів оптики, а якість освітлення дороги безпосередньо пов'язано з конструктивними особливостями.
За майже 50-річну історію автомобілів з човном на капоті їх оптика пройшла довгий шлях еволюції від класичної круглої фари зі звичайною лампою розжарювання до виробів сучасної конструкції з роздільним блоками БС/ДС, денними ходовими вогнями і електрокоректором.

2101
Оскільки ВАЗ-2101 був модернізацією італійського автомобіля Fiat 124, то його звичні по виду круглі фари відрізнялися від радянських аналогів саме світлорозподілом. У той час як на споконвічно радянських автомобілях застосовувалася так звана "американська" схема світлорозподілу з симетричним світловим пучком, на "фіаті" (і, зрозуміло, "копійці") фари світили асиметрично — з характерними «галкамі», висвітлюючи більше праву сторону дороги, в той час як зліва світловий пучок було підрізане і по висоті, і по ширині для того, щоб не сліпити зустрічних водіїв.

 

Зберегти в АльбомЄвропейська схема світлорозподілу (праворуч) має яскраво виражену асиметричність.

 

Саме так світили італійські фари Carello, якими комплектувалися перші примірники "Жигулів".

 

Зберегти в АльбомФара раннього ВАЗ-2101 1970 р. в.

 

Надалі виробництво аналогічної фари з індексом ФГ-140 було налагоджено і в СРСР, після чого саме така кругла фара стала найбільш поширеною на радянських автомобілях (не тільки марки ВАЗ, а також не тільки на легкових).

Цікаво, що габаритні вогні на ВАЗ-2101 розташовувалися не в фари головного світла, а в "подфарнике", выполнявшем ще й функцію покажчика поворотів. Однак при модернізації на моделі ВАЗ-21011 "габарит" розмістили всередині фари, а підфарник став виконувати функцію виключно "поворотника".
На частині автомобілів першої моделі (переважно — експортних) встановлювалися фари фірми AutoPAL (Чехословаччина). Без особливих змін кругла фара ФГ-140 на Жигулях протрималася на конвеєрі аж до 1988 р., коли ВАЗ-21013 зняли з виробництва.

 

Зберегти в АльбомВАЗ-21013 з фарами типу ФГ-140 (виробництва AutoPAL). Зверніть увагу на щітковий очищувач — він був так званим дилерським допоміжним обладнанням.

 

Проте надалі фара-довгожителька продовжила свою конвеєрну життя, оскільки такий оптикою оснащувалася і "Нива".

 

Зберегти в АльбомФара ФГ-140 (і її чеський аналог) стояла на копійках і Ниві. Зверніть увагу на нестандартне розташування щіткових очищувачів на передсерійному прототипі ВАЗ-2121 1976 р.

 

2103/2106
Четырехфарная система головного світла, яка з'явилася на ВАЗ-2103 (і потім у спадок перейшла на ВАЗ-2106) давалася заводу нелегко, оскільки вона вимагала високої точності дотримання геометричних параметрів відбивача і розсіювача.

 

Зберегти в Альбом

 

До цього завод-монополіст "Червоний жовтень" з р. Киржач Володимирської області виявився не дуже готовий, тому довелося освоювати нову оптику "всім світом". Так, оптичний елемент в зборі купували у фірми FER ("Fahrzeug Elektrik Ruhla") в НДР, а в Киржаче робили тільки так званий "горщик", тобто сам корпус. Потім такі фари почала випускати вже згадувана чеська фірма "AutoPAL" з міста Н. Йичин.

 

Зберегти в АльбомВгорі — оптика німецької фірми FER. Внизу — чеська фара PAL.

 

Повністю вітчизняні фари типу 2103 почали поставлятися на ВАЗ лише в 1976 році — мабуть, це не просто так збіглося з початком виробництва моделі 2106, яка використовувала саме цю оптику.

2105/2107
На ВАЗ-2105 заводу вдалося вперше застосувати відразу кілька прогресивних для того часу рішень. По-перше, вітчизняний галогенний світло в головному освітленні. По-друге, тип — блок-фара замість роздільного розташування головного світла і підфарників. По-третє, оптика отримала гідравлічний коректор, який дозволяв регулювати нахил світлового пучка залежно від завантаження автомобіля. Крім того, в якості варіантного виконання фара могла оснащуватися щітковим очисником.

 

Зберегти в АльбомДвірники на фарах п'ятірки стояли навіть не передсерійному прототипі!

 

Вже традиційно для автомобілів ВАЗ блок-фари для "п'ятої" і "сьомий" моделей почали випускати на чеському "Аутопале".

 

Зберегти в АльбомФари ВАЗ-2105/2107 різного періоду і виробників. Зліва — рання.

 

Для того ж, щоб освоїти виробництво в Киржаче, треба було придбати у французької фірми Cibie ліцензії як на фару, так і на коректор. Крім ліцензії, у цієї компанії було придбано технологічне і вимірювальне обладнання. Його наявність разом з отриманими в процесі розробки "п'ятої" фари досвідом дозволило без додаткових витрат освоїти блок-фару наступної моделі — ВАЗ-2108.

Самара/Самара-2
"Восьмерочная" фара відрізнялася цікавим рішенням покажчиком повороту в окремому корпусі. Як і на "п'ятірці", опціонально фари могли оснащуватися щітковим очисником, але на машинах для внутрішнього ринку вони практично не зустрічалися.

 

Зберегти в Альбом

 

Під час оновлення Самари знадобилася нова фара, яка б вписувалася в змінений передок по дизайну. Із-за малої висоти фар конструкторам довелося застосувати пластмасовий гомофокальний рефлектор із лампою H4, причому представники заводу "Автосвітло" (колишній "Червоний жовтень") хотіли використовувати для рефлектора термопласт, але проблему термостійкості та відповідності світлових характеристик «гостовским» нормативами вдалося вирішити тільки з використанням терморектопласта типу DMC, як спочатку пропонували конструктори ВАЗа.

Однак саме через "дешевого" рішення з пластмасовим рефлектором невеликого розміру при традиційному рассеивателе у вигляді скла фара Самари-2 порівняно з оптикою інших моделей має низькими світлотехнічними характеристиками — простіше кажучи, світить гірше нікуди. На жаль, при таких невеликих габаритах рефлектора потрібно було переходити на новий тип оптики — лінзу.

 

Зберегти в АльбомФахівці заводу під час доведення оптики Самари-2.

 

Фари для Самари-2 випускали два заводи — в Киржаче і в р. Рязань (так звані "бошівські"). Вони незначно відрізнялися конструктивно, а дізнатися вироби з Рязані можна по блискучому корпусу фари біля розсіювача.

 

Зберегти в АльбомЗліва — фара заводу Automotive Lighting (Рязань), праворуч — Автосвітло (Киржач).

 

Ока
Фара для Оки була розроблена одним з радянських НДІ і була уніфікованою для цілого ряду вантажівок і автобусів. Тому перед дизайнерами стояло не найпростіше завдання — вписати "універсальне" виріб прямокутної форми в загальну композицію передній частині малолітражки.

 

Зберегти в АльбомТака ж фара, як у Оки, зустрічалася на ранніх Тавріях.

 

2110
Конструктивні рішення начебто невеликої висоти і пластмасового блоку відбивачів БС/ДС були вперше реалізовані ВАЗом на фарах моделі 2110.
Причому ще в процесі ранньої розробки конструкції спільно з чеським "Аутопалом" було прийнято рішення про перехід на систему з проекторній оптикою (так звана лінза), що на той момент було дуже прогресивним рішенням.

 

Зберегти в АльбомДосвідчені зразки фар ВАЗ-2110, а також їх оптика для порівняння.

 

Остаточно фару для "десятки" розробили в Німеччині на заводі FER в р. Brotterode з подальшою передачею виробництва р. в Рязань.

Існує два варіанти фари для ВАЗ-2110 — з рефлектором традиційної конструкції і лінзою.

 

Зберегти в АльбомФари ВАЗ-2110. Зліва — лінза (Киржач), праворуч — рефлектор (Рязань).

 

2123
Мало хто знає, що вузька фара, що перейшла потім на десятку, в дизайні з'явилася вперше саме на моделі 2123 ще в 1986 році!

 

Зберегти в АльбомДесяточный дизайн фари на скетчі майбутньої Ниви ВАЗ-2123.

 

Проте надалі майбутня "шнива" отримала оптику іншої форми. Причому перед конструкторами стояло дуже непросте завдання — штатної для моделі 2123 повинна була стати вузька «десяточная фара», а зверху, як і на старій Ниві, повинен розташовуватися покажчик повороту. Поєднати фару 2110 зі своїми точками кріплення і покажчик повороту у вигляді самостійної деталі вдалося лише на досвідчених зразках, а в серії похибки при зварюванні кузова не дозволяли зібрати передок з рівномірними проміжками. Саме тому довелося перейти на блок-фару в загальному корпусі, що позитивно позначилося і на загальному зовнішньому вигляді автомобіля. Розробка світлотехніки з самого початку проводилася в 3DCAD–системи Catia.

 

Зберегти в АльбомСамобутній стиль оптики (вгорі) в серії не прижився з технологічних причин.

 

Вперше на автомобілях ВАЗ лампа Н7 у ближньому світлі і електричний коректор були застосовані саме в фарі моделі 2123.

Калина
Для Калини в якості постачальника фар була обрана компанія Bosch. Скло фари перестало виконувати функцію розсіювача, що дозволило позбутися від характерних "насічок".
Завдяки грамотній конструкції і серйозного підходу до доведення фара Калини з лампами Н7/Н1 по світлотехнічним характеристикам виявилася помітно краще попередниць.

 

Зберегти в Альбом

 

Крім заводу в Рязані, виробництво фари для Калини при безпосередній участі чеської фірми NAT( Nellaautotehnika) освоїв і завод "Автосвітло" (Киржач). Крім того, розсіювачі на фарах з Киржача стали випускати з пластику, що дозволило знизити вагу кожної фари приблизно на 1 кг. Однак у порівнянні зі склом такий матеріал менш довговічний з-за абразивного впливу при експлуатації.

Ще одне корисне нововведення — електричний коректор нахилу світлового пучка замість традиційного гідравлічного. Електрокоректор набагато надійніше і довговічніше гидрокорректора, а під капотом не потрібно прокладати тендітні гидротрубки.

Пріора
Оскільки Пріора могла серійно оснащуватися кондиціонером, конструкторам знадобилося якомога більше простору для повітрозабірника. Саме з цим пов'язана оригінальна форма фари Пріори, яка стала більш вертикальною. Для хороших світлотехнічних показників було прийнято рішення використовувати конструкцію з роздільним рефлектором і лампи Н7/Н1. Форму корпусу фар промальовували в 3D-графіку за допомогою комп'ютера, що також позитивно позначилося на підсумковому результаті як з естетичної, так і з функціональної точки зору.

 

Зберегти в Альбом

 

На фарах Пріори був завершений перехід зі скляних розсіювачів на пластмасові. Таке сучасне рішення має і плюси, і мінуси.

 

Зберегти в АльбомНа виставковому зразку ВАЗ-2170 2003 року (вгорі) в передніх фарах вертикально розташовувалися дві лінзи БС/ДС. У серії було прийнято рішення про застосування рефлекторної оптики (внизу).

 

Вже традиційно виробництвом фар для Пріори займаються два заводи — Automotive Lightning (р. Рязань) і Автосвітло(р. Киржач).

Фари більш сучасних моделей (Гранту, Калина-2) конструктивно повторюють оптику Калини і Пріори, але спочатку згідно з вимогами ПДР оснащені денними ходовими вогнями. Що стосується більш прогресивних рішень начебто газорозрядних ламп (ксенон) або світлодіодних ламп для БС, то на вазівських автомобілях вони поки не зустрічаються.

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner